De 5 meest duurzame jeansmerken

In een tijdperk waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, staat ook de mode-industrie voor grote veranderingen. Ontdek in dit artikel de opkomst van stijlvolle duurzame kledingmerken. We duiken in de innovatieve materialen, ethische productie en stijlvolle ontwerpen die deze merken definiëren. Klaar om je garderobe te vernieuwen met een groenere insteek? Lees verder en maak kennis met de mode van de toekomst.

Inhoud

                              Laatste update — 24 juni 2023

    Jeans oftewel spijkerbroeken, je ziet ze overal maar het is niet het meest duurzame kledingstuk, integendeel. Het is bijvoorbeeld al goed om je te beseffen dat bijna alle jeans op deze wereld geverfd zijn, anders waren alle broeken gebroken wit geweest. Donkerblauw, zwart, lichtblauw, het is allemaal inkt.

    Laten we kijken naar de impact van spijkerbroeken op ons ecosysteem:

    • Gebruik van water

    Er wordt extreem veel water gebruikt bij de productie van een jeans. Niet alleen om de spijkerbroek te wassen maar ook om het katoen te laten groeien. De katoenplanten voor één spijkerbroek hebben 2500 liter water nodig. In één broek kan zelfs tot 10.000 liter water verborgen zitten, daarvan kun je 200 dagen 6 minuten per dag douchen.

    • Landgebruik

    Al die jeans zijn gemaakt van katoenplanten die land nodig hebben. In totaal is er voor 1 spijkerbroek zo'n 10m2 landbouwgrond nodig. Land dat bijvoorbeeld ook gebruikt kan worden om de diversiteit te vergroten of om voedsel te produceren.

    • Verf, mest en chemicaliën

    Bij het verbouwen van de katoen worden vaak schadelijke kunstmest en pesticiden gebruikt en chemicaliën voor verven en bleken (die op bepaalde plekken meteen in de natuur terechtkomen) zijn vervuilend.

    • Uitstoot van CO2

    Katoen verbouwen, katoenstof maken, de jeans maken, verkoop en transport en het gebruik van de spijkerbroek. Het kost allemaal energie en dus ook uitstoot van CO2.

    Alle cijfers komen uit het boek ‘De verborgen impact' van Babette Porcelijn die onderzoek deed in samenwerking met CE Delft

    Denk eerst aan tweedehands

    Dus, ben je op zoek naar een duurzame jeans? Kijk dan eerst of dat je iets tweedehands kunt vinden, deze zijn al gemaakt en geverfd. Optie B is stemmen met je portemonnee en kiezen voor een duurzaam merk dat het anders doet.

    Bij deze de 6 meest duurzame keuzes (verkrijgbaar in Nederland) omdat ze allemaal een score van 13/15 of hoger hebben op Good On You. Good On You is een onafhankelijke website die alle relevante openbare informatie verzamelt uit certificeringsprogramma's (Fair Trade, Global Organic Textile Standard, Cradle to Cradle en nog veel meer). Ze kijken ook naar onderzoeken van NGO's en de eigen verklaringen van de merken.

    1. MUD Jeans

    MUD Jeans maakt hoogwaardige spijkerbroeken op een circulaire en duurzame manier. Ze dromen van een wereld zonder afval en werkt volgens de principes van de circulaire economie. Oude jeans worden gebruikt om nieuwe jeans en truien van te maken. Ze besparen hiermee water en gebruik van nieuwe grondstoffen.

    Ze pionieren al enorm lang en zouden een groot voorbeeld moeten zijn voor alle andere fashion merken op deze wereld. Met een hoge score op Good on You maken ze het helemaal af. Claire en ik dragen bijna alleen nog maar jeans van MUD Jeans.

    Good On You duurzaamheidscore: 14/15

    Wyde Sara Stone Indigo MUD Jeans | Regular Dunn Stone Black MUD Jeans

    2. Kuyichi

    De reis van Kuyichi begon in 2000 in Peru, Zuid-Amerika. De oprichters waren de katoenindustrie in Peru aan het verkennen en waren geschokt door de vervuiling en de armoede die ze zagen.

    Dit moest veranderen. Ze begonnen samen te werken met lokale katoenboeren en beloonden hen en iedereen die betrokken is bij de toeleveringsketen voor hun harde werk en stimuleerden hen om eerlijk en biologisch katoen te produceren. Geen enkel merk was in die tijd geïnteresseerd in het kopen van biologische stoffen en eindproducten omdat het te duur was.

    “Dus waarom beginnen we niet zelf een merk?”, zeiden ze. “Om duurzame producten interessanter te maken en de industrie te veranderen.” Kuyichi was geboren.

    Het bedrijf maakt eind 2015 een doorstart en wordt overgenomen door Floortje Dessing en haar compagnons van Nukuhiva.

    Good On You duurzaamheidscore: 11/15

    Jenna boyfriend faded indigo Kuyichi | jeans men Kuyichi

    3. Kings of Indigo

    Amsterdamse trots Kings of Indigo, is één van de meest duurzame jeansmerken. Ze combineren het minimalistische van de Japanse denim en de rauwe kant van de klassieke Amerikaanse ‘blue jeans’. Ze staan bekend om hun duurzame innovatie op het gebied van denim.

    Good On You duurzaamheidscore: 13/15

    jeans Daniel Kings of Indigo | jeans Caroline Kings of Indigo

    4. ARMEDANGELS

    Eerlijk raakt nooit uit de mode, dat is het statement wat ARMEDANGELS wil maken. Ze willen geen onderdeel zijn van de misstanden in de kledingindustrie en dat doen ze al heel lang heel goed. Ze gebruiken 100% duurzame stoffen zoals biologisch katoen, Tencel en bio wol. Absoluut één van mijn favoriete duurzame merken én we zijn fan van de #denimdetox campagne.

    Good On You duurzaamheidscore: 14/15

    DYLAANO RETRO light salty blue ARMEDANGELS | MAIRAA fresh blue ARMEDANGELS

    5. bleed

    Bleed is een Duits merk dat gedreven wordt door een duurzame levensstijl en een gedeelde liefde voor sport. Het merk is volledig vegan.

    Het label is in 2008 opgericht door de lokale skateboarder Michael Spitzbarth die na zijn studie Textielontwerp enkele jaren als freelancer voor verschillende kledingbedrijven had gewerkt. In deze periode kreeg hij een goed inzicht in de textielindustrie waardoor het hem duidelijk werd dat er iets moest veranderen. De natuur had al genoeg gebloed en het moest stoppen. Met deze gedachte werden zowel de naam als het merk geboren.

    Good On You duurzaamheidscore: 14/15

    dry denim jeans bleed

    Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je iets koopt via zo'n link krijgen wij daar een commissie van. Een directe manier om ons te supporten en de website up-to-date te houden #onlybuyitwhenyouneedit. Onze website draait op 100% hernieuwbare energie via mijn.host. Om ons website verkeer in te zien maken we gebruik van Fathom Analytics, die jouw privacy respecteert en geen cookies gebruikt.

    Onze zoektocht naar persoonlijke groei, minimalisme en duurzaamheid. Jouw guide naar een bewust en duurzaam leven. Join Claire's conscious curated newsletter.

    growthinkers is voor mij een lifestyle die gaat over bewust leven met aandacht. Met een achtergrond in Fashion & Branding ontdekte ik de wereld van slow fashion en de connectie met minimalisme. Ik geloof in het ‘less is more’ principe, heb een zwak voor esthetiek en een capsule wardrobe. Join mijn conscious curated newsletter met iedere eerste van de maand een gecureerde selectie aanraders voor een bewuste en duurzame lifestyle.