de 7 beste en betaalbare tweedehands elektrische auto’s in 2023
Op het gebied van auto’s kopen is een tweedehands elektrische auto de meest duurzame (en op lange termijn de goedkoopste) keuze die je kunt maken. Waarom? Omdat je — in tegenstelling tot het kopen van een nieuwe auto — geen impact meer hebt wat betreft de productie van de auto (inclusief batterij) én je rijdt natuurlijk zonder CO2 uitstoot.
We hebben de 7 beste en betaalbare tweedehands elektrische auto's voor je uitgezocht.
Inhoud
Laatste update — 24 juni 2023
Waarom het is op de lange termijn de goedkoopste keuze?
Gezien de toekomst zal de overheid de aanschaf van elektrische auto's blijven stimuleren. Je betaalt bijvoorbeeld tot 2025 geen wegenbelasting op een volledig elektrische auto, de bijtelling is 16% en je krijgt subsidie bij de aanschaf. Je betaalt op lange termijn ook veel minder aan brandstofkosten en onderhoud.
Minder brandstofkosten en minder onderhoud
Elektrische auto’s bestaan uit veel minder onderdelen dan auto’s die rijden op diesel of benzine. Hierdoor gaat er minder snel iets kapot en ga je dus ook minder snel naar de garage voor een reparatie.
In 2018 reden we twee weken lang in een 100% elektrische Hyundai IONIQ Electric door Europa. We kwamen erachter hoe goedkoop het is om elektrisch te rijden. Ik rekende uit dat het ongeveer 1.7X goedkoper is dan tanken met een ‘zuinige’ benzineauto. Het mooie is dat het op sommige plekken zelfs gratis is!
Overheidssubsidie bij aanschaf
Als je een tweedehands elektrische auto koopt krijg je 2000 euro (nieuw is 4000 euro) subsidie van de overheid. Hier zitten een paar voorwaarden aan:
• de auto moet 100% elektrisch zijn (dus geen plug-in hybride)
• de catalogusprijs van de elektrische auto moet minimaal 12.000 euro bedragen en maximaal 45.000 euro
• de actieradius moet minimaal 120 kilometer zijn
Verhuur je je auto net als wij ook op SnappCar dan kun je ook nog eens flink wat kosten dekken. Ook dit doe je bij een tweedehands auto gemakkelijker dan bij je gloednieuwe fancy auto zonder krassen.
Dan nu nog de blokkade voor veel mensen, het aankoopbedrag.
De aankoop van een elektrische auto is helaas nog steeds aan de dure kant (door vraag en aanbod). Het goede nieuws is dat het steeds goedkoper wordt omdat de tweedehands markt op gang komt en er steeds meer nieuwe elektrische modellen op de markt komen die we straks ook tweedehands kunnen aanschaffen.
Welke auto’s zijn kwalitatief en enigszins betaalbaar? Ik deed onderzoek (door o.a. te praten met experts) en heb een selectie gemaakt van de beste betaalbaar modellen die nu verkrijgbaar zijn op de tweedehands markt onder of rond de 30.000 euro.
NOTE: Elektrische auto’s zijn over het algemeen van goede kwaliteit als ze uit Azië komen. Dit werelddeel was er ook als één van de eerste bij met de elektrische varianten dus lopen ook voorop wat betreft ervaring.
Volgens journalisten die zich bezig houden met EV's (electric vehicles) vroeg ik om de service en kwaliteit en ook daar werden mij de auto’s uit Korea (Kia en Hyundai) aangeraden. Kia werd genoemd als topper. Deze staan dus hoog in de lijst.
’, die staat van zijn waarin je helemaal één bent met het baren en je je niets meer aantrekt van de omgeving. Door je tijdens de bevalling helemaal over te geven aan de kracht van de natuur, gaat de deur naar je eigen kracht open. Dat lukt alleen als je je angsten onder ogen hebt gezien en losgelaten.'
Ik keek voor deze auto’s op auto.nl, bynco.com, autotrader.nl en gaspedaal.nl.
1. Hyundai IONIQ Electric (Zuid-Korea)
Tweedehands prijs: rond de 20.000 euro zonder subsidie
Bereik: 250 km
Snellader? Ja
Garantie accu: 8 jaar/160.000 kilometer
Dit is wat mij betreft dé tweedehands elektrische auto to watch. Wij hebben zelf in deze auto gereden tijdens onze roadtrip door Europa met Vandebron en het is een kwalitatief goede auto met veel bereik én een snellaadfunctie. Goed om te weten: er zit 8 jaar garantie op de batterij.
TIP: houd ook de Hyundai Kona in de gaten, deze zit heel soms onder de 35.000 euro.
2. Kia Soul (Zuid-Korea)
Tweedehands prijs: ongeveer tussen de 14.000 en 28.000 euro zonder subsidie
Bereik: Rond de 200 km
Snellader: Ja
Volledige garantie van 7 jaar/150.000 kilometer
Deze elektrische auto uit Zuid-Korea (goed teken!) doet al een tijd mee. Persoonlijk vind ik het geen mooie auto maar dit is zeker een degelijke en goede keuze. Let even goed op de gezondheid van de batterij, kilometers op de teller en de kWh van de accu. Neem ook mee dat Kia 7 jaar garantie biedt voor de auto én het accupakket.
3. BMW i3 (33kwh)
Tweedehands prijs: rond de 20.000 euro zonder subsidie
Bereik: 180-250 km
Snellader: Ja
Garantie accu: 8 jaar of 160.000 km
Zeer wendbare auto en dus ideaal voor in de stad. Nadeel: je kunt maar met 4 personen in deze auto zitten en dat is wat gebrekkig als je bijvoorbeeld een gezin hebt. Verder hoor ik goede verhalen over deze auto. Let er wel op dat je kiest voor de 33 kwh versie vanaf 2017, deze heeft een veel beter bereik.
4. Renault Zoe (Frankrijk)
Tweedehands prijs: ongeveer tussen de 7.000 en 25.000 euro zonder subsidie
Bereik: Tussen de 130 en 300 km
Snellader: Oudere modellen niet, nieuwere modellen wel
Garantie accu: 8 jaar/160.000 kilometer
Ook de Renault Zoe heeft veel modellen die rondzweven op het internet. Let dus op de capaciteit van de accu, het aantal kilometers en zorg dat je kunt zien wat de gezondheid/conditie van de batterij is. De modellen van 2017/2018 hebben een nieuwe accu en het voordeel is dat alle kinderziektes daar uit zijn. Deze auto biedt ook 8 jaar garantie op de batterij. Wel een te kleine auto als je een gezin hebt.
5. Peugeot e-208 (Frankrijk)
Tweedehands prijs: rond de 30.000 euro zonder subsidie
Bereik: 275 km
Snellader: Ja
Garantie accu: 8 jaar/160.000 kilometer
De nog niet zo oude Peugeot e-208 met een goed bereik is al tweedehands te koop. Wel nog aan de dure kant en vaak net onder de 35.000 euro. Neem wel mee dat Peugeot nog niet zo heel lang meedoet met elektrisch en dat dus eventueel voor moeilijkheden/complicaties kan zorgen.
6. Volkswagen e-Golf
Tweedehands prijs: tussen de 15.000 en 25.000
Bereik: tussen de 100 en 200 km afhankelijk van het model
Snellader: Ja
Garantie accu: 8 jaar
Een hele degelijke EV die zijn waarde ook goed behoudt: de VW e-Golf. Volkswagen maakt gebruik van dezelfde auto maar dan met een elektrische motor. Ze lopen wat achter op de Zuid-Koreaanse modellen maar omdat dit een type auto is die je al decennia ziet rijden is dit dus een degelijke keuze.
7. Tesla Model S met veel kilometers op de teller (VS)
Tweedehands prijs: schommelt tussen de 25.000 en 100.000 afhankelijk van het aantal kilometers
Bereik: boven de 335 km
Snellader: Ja
Garantie accu: 8 jaar/240.000 kilometer
Deze tip wil je ik niet onthouden. De Model S was het eerste model dat Tesla op de markt bracht in 2012 en daarom zie je deze auto nu geregeld verschijnen op de tweedehands markt, soms ook met veel kilometers en dus een lagere prijs. Het mooie is dat de kwaliteit van de batterij ontzettend goed is en je bij Tesla 8 jaar garantie hebt op de batterij.
Voorbeeld: een Model S uit 2016 heeft nog tot 2024 / tot 240.000 km garantie op de batterij. Denk niet dat als de garantie afloopt zo’n batterij niet meer goed is. Hij gaat vaak nog erg lang mee, vooral bij een kwalitatieve auto zoals de Model S. Wist je dat er op dit moment Tesla's rondrijden met meer dan 500.000 kilometers op de teller?
De kans is dus groot dat je met een Model S (met 150.000 kilometers op de teller) ook nog flink wat jaren kunt rijden.
Welke auto valt wel in de prijscategorie maar hebben we niet meegenomen in de selectie?
• Nissan Leaf; ik hoor slechte verhalen over deze auto en dan specifiek over hoe de auto van binnen is ingedeeld. Knoppen zitten niet waar je ze wil hebben.
Waar moet je verder op letten bij een tweedehands elektrische auto?
• Wat is de gezondheid van de batterij in de auto? Dit is erg belangrijk bij een elektrische auto omdat het je bereik bepaalt. Laat deze dus altijd uitmeten. Een batterij in een elektrische auto gaat gemiddeld 10% achteruit in 4 jaar. Check hier de degradatie van de batterijen per specifiek model.
• Hoeveel kilometers staan er op de auto? Het is altijd goed om hier even naar te kijken. Weet wel dat een auto en dus ook de batterij gemaakt is om veel mee te rijden. Juist bij veel stilstand kan de batterij harder achteruit gaan.
In een betrouwbare video op YouTube zag ik bijvoorbeeld een Hyundai IONIQ Electric met 90.000 kilometer op de teller en nog steeds 100% gezondheid van de batterij. De kwaliteit van de batterijen verschillen per model. Een Tesla heeft bijvoorbeeld een batterij die langer meegaat dan een Nissan Leaf. Wat dat betreft betaal je voor de kwaliteit die je krijgt.
• Zit er nog garantie op de batterij? Batterijen komen geregeld met 8 jaar garantie. Stel dus dat je een 4 jaar oude Tesla Model S koopt met 150.000 kilometer op de teller dan heb je nog steeds een flink bereik en nog 4 jaar garantie op de batterij.
• Wat is de capaciteit van de accu? De capaciteit wordt weergegeven in kWh. Soms zie je ook kW staan maar kWh is hier correct. Je kunt qua bereik ongeveer 5,5 kilometer rekenen per kWh. Met een batterij van 22 kWh heb je dus ongeveer een bereik van 120 kilometer. Of je dit ook echt redt hangt weer af van je rijstijl en onder welke omstandigheden (temperatuur/seizoen, stad of snelweg etc.) je rijdt.
Ik keek voor deze auto’s op auto.nl, bynco.com, autotrader.nl en gaspedaal.nl
Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer je iets koopt via zo'n link krijgen wij daar een commissie van. Een directe manier om ons te supporten en de website up-to-date te houden #onlybuyitwhenyouneedit. Onze website draait op 100% hernieuwbare energie via mijn.host. Om ons website verkeer in te zien maken we gebruik van Fathom Analytics, die jouw privacy respecteert en geen cookies gebruikt.
Onze zoektocht naar persoonlijke groei, minimalisme en duurzaamheid. Jouw guide naar een bewust en duurzaam leven. Join Claire's conscious curated newsletter.
Jelle Derckx
Met een hoofd vol zorgen vertrok ik in 2011 voor een reis naar Brazilië en las daar het boek 'Denk groot & word rijk’ van Napoleon Hill. Het boek en de reis veranderden mijn leven compleet. Terug in Nederland ging ik bloggen om net als Napoleon Hill anderen te helpen en te inspireren. In 2018 schreef ik het boek ‘Verlangen naar minder' (15.000+ exemplaren verkocht) over mijn zoektocht naar een bewuster en duurzamer leven. Naar aanleiding van het boek geef ik ook lezingen.
Related Posts
Jelle’s capsule wardrobe
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Mijn grootste frustratie
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Mijn 5 favoriete pre-loved stores in Amsterdam
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Wat is de meest duurzame fiets?
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
Op duurzaam beleggen missie, wat ga ik doen?
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi
3 kledingbibliotheken waar je (online) kleding kunt lenen
Tellus in metus vulp utate eu scele risque felis. Nunc scele risque vi